Turkusowa Ewolucja: O organizacji, w której Ty sam chciałbyś wzrastać

Pobierz poprzez: https://www.researchgate.net/publication/358462180_Turkusowa_Ewolucja_O_organizacji_w_ktorej_Ty_sam_chcialbys_wzrastac

Piotr Janulek, Łukasz Solarski (2021): Turkusowa Ewolucja. O organizacji, w której Ty sam chciałbyś wzrastać. wyd. 1. Cieszyn: Wydawnictwo Nauki i Rozwoju w dniu 16.12.2021.

Wstęp

Wielu biologów ma poważne zastrzeżenia co do przebiegu ewolucji organicznej, część nawet ma uzasadnione powody by ją kwestionować[1]. Jednak w środowisku społecznym, w organizacji i zarządzaniu ewolucja trwa na całego (gdy zaczyna się rewolucja, lepiej zostać w domu). Następują powolne, ale ważne zmiany i nie da się tego zatrzymać. Organizacje, które osiągają sukces na rynku, takie jak Valve, Mentax, Kamsoft, igus, Arkency są zarządzane w zupełnie inny sposób − z użyciem turkusowych praktyk. Jest to wysoki jakościowo stan zarządzania organizacją, który pozwala osiągnąć sukces na poziomie, który do tej pory wydawałby się fikcją. Niewątpliwie organizacje takie jak Google oraz startupy najlepiej adaptują nowe praktyki. Czy dlatego, że nie mają nic do stracenia? Przekonamy się.

Polecamy lekturę książki Turkusowa Ewolucja O organizacji, w której Ty sam chciałbyś wzrastać. Jest ona efektem obserwowania i uczestniczenia, ale i badania oraz testowania. Pierwsza część powstawała od 2017 r. do 2021 r. i składała się z wywiadów w organizacjach, które osiągnęły niebywały sukces przy jednoczesnym nacisku na rozwój struktury i kultury organizacyjnej. To dobre miejsce, aby jeszcze raz podziękować za podzielenie się tą wiedzą. W 2021 r. dodano do archipelagu case study historyczne i teoretyczne ‘pomosty’.

To razem wzięte, mamy taką nadzieję, pozwoli z książki czerpać inspiracje, pracownikom zrozumieć o co chodzi z „tym Turkusem”, a liderom organizacji służyć jako podręcznik do samodzielnych eksperymentów ze zmianą. Mamy nadzieję, że oba spojrzenia − zarówno w warstwie teoretycznej jak i aplikacyjnej zmierzały do spójnych celów poznawczych, i takimi się okażą[2].

Nasze doświadczenia są ze swojej natury migawkowe i nietrwałe. Część znanych nam organizacji eksperymentowała z ‘Turkusem’ i omal się nie rozpadła. Dlatego nadal dyskutujemy w środowisku biznesowym nad tą kwestią. Jeśli chcesz być częścią największej w Europie społeczności entuzjastów Turkusu zapraszamy cię na najbliższe spotkanie tzw. #TurkusoweSniadania. Na tym forum odbywają się konferencje, wykłady, warsztaty i dyskusje, i nie może zabraknąć również Twojego głosu. Niech tu dzięki Twoim działaniom iteracja się domknie. 

Dziękujemy firmom Mentax, Kamsoft, igus, Arkency za podzielenie się swoim doświadczeniem

Nagranie ze spotkania

Spis treści

Wstęp 6
Kolorowa ewolucja 7
Na drodze do uporządkowania chaosu 10
A zaczęło się tak 10
[#1] Ślizgiem przez historię zarządzania, współpracy 10
[#2] Ludy prymitywne? 10
[#3] Gospodarka oparta na ziemi 12
[#4] Gospodarka oparta na przedmiotach 15
[#5] Gospodarka oparta na automatyzacji 15
[#6] Gospodarka oparta na informacji 16
[#7] Gospodarka oparta na uczeniu się 17
Turkusowa organizacja 18
Na początku czarno i ciemno 18
[#1] Czerwone Organizacje i Czerwona Współpraca 20
[#2] Konformizm Bursztynowy, spaja masy 20
[#3] Czas na Pomarańczę 21
[#4] Na zieloną trawkę 23
[#5] Dane na wejściu 23
Założenia Organizacji Turkusu 27
[#1] Samozarządzanie 27
[#2] Pełnia 30
[#3] Po co to wszystko 33

Wywiady z przedsiębiorcami 36
Jak wygląda turkusowa firma od środka? Radosław Bartosik, Mentax 36
Turkusowy bajerant 38
Obibok 40
Skracanie dystansu 40
Rozmowa o emocjach? W godzinach pracy? Ależ proszę bardzo 41
Wspólne działanie 41
Zadanie z turkusu 43
Wdrożenie turkusu w firmie − historia prawdziwa, Tomasz Misztal, Kamsoft Podlasie 44
Turkus na etapy 44
Turkusowy lider 45
Wizja przyszłości 49
Jak wejść w skalę dzięki zaangażowaniu pracowników − igus 51
Międzynarodowa firma o turkusowym zabarwieniu 54
Jak wygląda tworzenie firmy, w której Ty sam chciałbyś wzrastać – Andrzej Krzywda, Arkency 56
Technologia i branża grają „drugie skrzypce” 56
Coś z niczego − kreowanie poczucia rozwoju 57
Kluczem komunikacji w firmie jest asynchroniczność 59
Przyjęcie się do firmy pracującej inaczej 62
The Arkency Way − system wartości, który polaryzuje 63
[#1] Overcomunikacja 63
[#2] Bardzo wysoka jakość usług 63
[#3] Brak barier rozwoju 64
[#4] Odpowiedzialność 64
Jak to wygląda na co dzień 64
Zakończenie 67
Spis rysunków 68
Spis fotografii 68
Lista literatury 69

Bibliografia

  1. Cindy Alvarez, Lean customer development: Twórz produkty, po które klienci będą ustawiać się w kolejkach, wyd. First edition, O’Reilly, SebastopolCA 2015 (The lean series).
  2. Dorota. Angutek, Epistemologiczne problemy badań interdyscyplinarnych, „Studia Europaea Gnesnensia“ (2013), s. 132–158, http://steurgn.pl/portal/d1.pdf; (16 11 2015).
  3. Agnieszka Bukowczan-Rzeszut, Najlepiej płatne zawody średniowiecza, https://ciekawostkihistoryczne.pl/2017/09/03/najlepiej-platne-zawody-sredniowiecza/; (15 06 2018).
  4. BY The Editors of Encyclopaedia Britannica, Guild, https://www.britannica.com/topic/guild-trade-association; (21 09 2021).
  5. Charles Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego czyli O utrzymaniu się doskonalszych ras w walce o byt, Hachette, Warszawa 2010 (Biblioteka Filozofów, t. 33).
  6. Nicole. Forsgren, Jez. Humble, Gene Kim, Krzysztof. Sawka, Przyspieszenie: Lean i DevOps w rozwoju firm technologicznych, Helion, Gliwice 2020.
  7. Katarzyna Grzesik, Monika Kwiecińska, Wykorzystanie wybranych aspektów teorii integralnej w kreowaniu nowego podejścia do przywództwa / Use of selected aspects of the Integral Theory in shaping the new approach to leadership, „Management Forum“ 4 (2016).
  8. Andrzej Jeznach, Wojciech Eichelberger, Szef, który ma czas: Ewolucja zarządzania – dziennik budowy turkusowej firmy, Wydawnictwo Helion, Gliwice cop. 2017 (Onepress Exclusive).
  9. J. W. G. Johnson, Na bezdrożach teorii ewolucji, Wydawnictwo Michalineum, Warszawa-Struga 1989.
  10. Krzysztof Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych: Teoria ugruntowana, wyd. Wyd. 1 z 2000 r. w druku na żądanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 (Przedsiębiorczość).
  11. Frederic Laloux, Pracować inaczej, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2016.
  12. David S. Landes, Hanna Jankowska, Bogactwo i nędza narodów: Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, wyd. Wydanie VI, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2020.
  13. D. W. Livingstone, Hidden Knowledge: Organized Labour in the Information Age, University of Toronto Press, Toronto 2015.
  14. Michał Ludwikowski, Vademecum Turkusowego Menedżera: Cześć 1 czyli co to, skąd to i jakie problemy rozwiązuje ten turkus? (2021), https://www.turkusometr.pl; (28 09 2021).
  15. Frans Meulmeester, Gestalt w organizacjach, Instytut Gestalt, Kraków 2019.
  16. David Mrnka, Milada, Loaded Vision Entertainment.
  17. Kursat Ozenc, Margaret Hagan, Kreatywne rytuały przydatne w pracy: 50 sposobów na zbudowanie kultury innowacyjności, współpracy i zaangażowania, MT Biznes, Warszawa 2020.
  18. Mariola Paruzel-Czachura, Psychoterapia Gestalt i jej ontologiczne źródła, „HYBRIS“ 23 (2013), s. 131–150.
  19. Michał Reduta, Zawód, profesja i kultura profesjonalna, „Optimum studia ekonomiczne“ (2015).
  20. Eric Ries, Metoda Lean Startup, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012 (Onepress Power).
  21. Alan Seale, Transformująca obecność: Jak zaznaczyć swój wpływ w gwałtownie zmieniającym się świecie narzędzia, struktury i modele, wyd. Wydanie polskie, Galaktyka, Łódź 2019.
  22. David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN; Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa 2008.
  23. Ole Vedfelt, Poziomy świadomości: Poznaj potencjał swojego umysłu, Eneteia 2001 (Psychologia Kultury).
  24. Piotr Wójcik, Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu; (01 01 2020).

[1] J. W. G. Johnson, Na bezdrożach teorii ewolucji, Wydawnictwo Michalineum, Warszawa-Struga 1989, s. 9.

[2] Pilotujemy tag #turkusowaewolucja.Opisz nam swoją Ewolucję.

Piotr Janulek Opublikowane przez:

Zainteresowania naukowe lokuje wokół #modelebiznesuprofesjonalistow, #analyticsbusinessmodel oraz #organizacjaturkusowa Kocha kawę, kartofle i kwerendę literatury.

skype_profile